Postat 24-06-2021 in Evenimente

Construcția căilor ferate în întreaga Europă a adus schimbări uriașe în intreaga activitate economico-sociala și continuă să joace un rol important în dezvoltarea continentului până în prezent. Istoria transportului feroviar a început în Marea Britanie și apoi s-a răspândit în Europa continentală, iar fiecare națiune a abordat căile ferate în mod diferit.

Fiecare țară europeană are o istorie diferită în ceea ce privește căile ferate, însă dezvoltarea sistemul feroviar modern a avut loc datorită următorilor factori: progresele tehnologice și necesitatea transportului trupelor si tehnicii militare. Primele locomotive foloseau motoarele cu aburi. Motoarele cu aburi nu erau potrivite inițial pentru transportul feroviar deoarece furnizau o mișcare liniara oscilantă ce trebuia transformată într-o mișcare rotativă la nivelul rotii.

Prima problemă a fost rezolvată de James Watt prin invenția unui motor care a inglobat cercetările sale privind utilizarea aburului de înaltă presiune pe pistoane si a dat naștere primei locomotive cu aburi din 1784. Prin dezvoltarea proceselor de prelucrare a metalului și metalurgiei în 1783, metalul folosit in constructia primelor trenuri a devenit mai rezistent ca urmare a eliminarii impurităților.

Revoluția franceză și războaiele napoleoniene au contribuit, de asemenea, la dezvoltarea reţelei feroviare în Europa. Pierderea cailor în timpul acestor războaie a făcut necesară o formă alternativă de transport. Astfel până în 1820, fusese proiectată o locomotivă care funcționa corespunzător, iar procesul de construcție a infrastructurii fusese dezvoltat și suficient de răspândit pentru a face posibilă existenţa sinelor de cale ferată ieftine și de calitate, iar de aici, istoria transportului feroviar din Europa difera în funcție de țară.

Știați că?

În 1991 Comunitatea Economică Europeană (CEE) a adoptat prima directivă feroviară privind dezvoltarea cailor ferate comunitare, propunând deschiderea piețelor, a rețelelor și servicilor pentru pasageri și mărfuri. A fost umată de directiva 95/18/CEE privind acordarea de licențe întreprinderilor feroviare, prin care Uniunea Europeană (UE) a introdus un set de noi cerințe legale privind licențierea companiilor feroviare. Însemna că o licență acordată într-un stat membru era valabilă în ceea ce va deveni Spațiul Feroviar Unic European (SERA).
Acestea au stat la baza demarării lucrărilor pentru Primul Pachet Feroviar început în 1998 și finalizat în 2001, iar pachetul a fost compus din directivele 2001/12/CE, 2001/13/CE și 2001/14/CE.

Alte articole pe aceeași temă:

CFR Călători, partener al Connecting Europe Express! click aici
Transportul viitorului este cel feroviar. Alegeți calea ferată! click aici
România membru fondator al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate click aici
Transportul feroviar cel mai ecologic tip de transport de pasageri din Europa click aici
Muzeul de locomotive cu abur din Reșița click aici
Ceferiada click aici
Muzeul de locomotive din Dej click aici
Transportul feroviar conectează Europa click aici
Transportul inteligent click aici
TRENUL = Transportul feroviar este mai curat click aici
140 ani de la prima cale ferată executată integral de ingineri români click aici
Conexiunea feroviară a Capitalei cu Orientul și Occidentul, la începuturi click aici
Explorați ruta feroviară Suceava – Putna click aici
Istoria trenului regal click aici
Faleza Dunării și Tunelul Filești în Anul European al Căilor Ferate! click aici
Calea ferată Filiași – Bumbești – Livezeni click aici
Viaductul Caracău -cel mai mare viaduct în arc din beton din România click aici
Gara regală Bucureşti Băneasa click aici