11 iulie 2025

Cu toate că nu ne propunem să facem o analiză asupra modului de formulare a răspunsurilor de către Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), la întrebările reporterului Agerpres, nu putem să nu constatăm, lesne, că acestea trădează inclusiv un anumit nivel de cunoaștere în domeniul feroviar. Sigur, anumite cunoștințe pot fi obținute inclusiv stând pe o bancă, în gară, urmărind trenurile cum trec prin fața ta, pentru cunoscătorii feroviari aceasta numindu-se „defilare”.

Dar, în cele ce urmează, vom încerca să răspundem aspectelor rezultate din interviul mai sus menționat:

  1. Principala temă fiind cea a salariilor conducerii CFR Călători (sau, pentru a păstra forma academică de formulare a autorului, “șefime”), vă prezentăm în continuare salariile atât ale directorului general și ale directorului financiar-contabil, cât și ale membrilor Consiliului de Administrație, numiți în baza unui proces de selecție în conformitate cu prevederile Ordonanței 109/2011, acestea fiind după cum urmează:
  • Director General, salariul lunar: brut 44.000 lei și net 25.740 lei.
  • Director Financiar-Contabil, salariul lunar: brut 43.000 lei și net 25.155 lei.

În ceea ce privește membrii Consiliului de Administrație, precizăm că, în prezent, aceștia sunt în număr de 7, indemnizația lunară a fiecărui membru CA este de 10.300 lei brut și 6.025 lei net.

Am ținut să precizăm ambele forme ale salarizării, brut și net, pentru a fi în cunoștință de cauză, inclusiv intervievatul.

  1. Număr de salariați raportat la km parcurși

Regretabilă o astfel de comparație, cât timp celelalte elemente de comparație nu sunt similare.

Astfel, nu poți compara un operator cu o obligație de serviciu public stabilită de către ARF, la nivel național, cu un operator care își desfășoară activitatea sectorial. O mai bună documentare din prevederile HG 643/2011, cu modificările și completările ulterioare, ar fi de natură a mai elimina din necunoaștere. CFR Călători este instituția care preia operarea pe secțiile în care operatorii privați încetează activitatea, încetarea activității fiind, desigur, din condiții de ineficiență economică. Exemple secțiile: Sighișoara – Odorhei, Arad – Brad, Timișoara Nord – Lovrin, Timișoara Nord – Periam. Mai mult, cum s-ar putea compara:

  • operatorul național, care are integrat în structură o bună parte din mentenanța materialului rulant, cu o vechime însemnată, aparținând Statului Român, cu un operator care efectuează integral mentenanța în afara societății?
  • operatorul care trebuie să dețină logistica necesară în domeniul achizițiilor publice pentru aplicarea Legii 99/2016, cu un operator privat care nu aplică această lege și, deci, nu are nevoie de o structură de anvergura CFR Călători?

Acesta este un mod neconcurențial, nesoluționat nici până în prezent de către ARF, în timp ce CFR Călători imobilizează material rulant scadent la procesul de mentenanță, pentru parcurgerea tuturor etapelor prevăzute în Legea 99/2016, nu același lucru este și în cazul operatorilor privați.

  1. Trasee profitabile

Înainte de a pune în discuție o astfel de temă, trebuie o temeinică documentare. Ar fi de interes analiza care a permis o astfel de abordare, atât timp cât nu știm să existe un standard de cost la nivelul ARF al operării pe rute/secții, ceea ce, de altfel, ar trebui să existe, fiind de natură a elimina din afirmațiile nefondate. Din punct de vedere al CFR Călători, afirmăm că, în prezent, nu există rute integral profitabile, necesarul de compensat fiind, desigur, diferit de la rută la rută.

Nu putem discuta de rută profitabilă, atât timp cât prețul legitimațiilor de călătorie este reglementat/plafonat, în fapt compensația fiind acordată pentru susținerea mobilității de deplasare a călătorilor și nu pentru companie, care, în cazul subcompensării, devine o victimă.

Nivelul de plafonare al prețului biletelor și compensația în completare depind de politica fiecărui stat și de modul în care acesta stabilește susținerea deplasării călătorilor în regim feroviar, în comparație cu celelalte moduri de transport. Aceasta este de natură a clarifica și temeinicia analizei Președintelui ARF privind creșterea cu 13% față de 4% media în Uniunea Europeană, deși nu înțelegem cum poate fi făcută o astfel de afirmație, atât timp cât prețul legitimațiilor de călătorie a fost modificat, în baza adresei ARF din luna decembrie 2024, conf. prevederilor HG 1453/2022, cu rata inflației de 4,6%, tarifele fiind aplicabile tuturor operatorilor.

  1. Formula

Pentru un necunoscător, aceasta poate fi numai o formulă matematică, dar pentru cei care privesc în profunzime, aceasta este o prevedere contractuală care are drept scop o adaptare a necesarului de compensat la obligația instituită de ARF, corelată cu evoluția elementelor de cost suportate de operator.

Altfel, această prevedere contractuală – pentru că nu este numai o formulă – este mai mult decât aplicabilă, ea ținând cont inclusiv de evoluția unor elemente de cost, cum ar fi: energie, taxa de acces pe infrastructură, motorină etc.

Mai mult, nerespectarea acestei prevederi contractuale înseamnă, în același timp, și nerespectarea unei Hotărâri de Guvern, ceea ce atrage după sine răspundere în consecință. Pentru a clarifica și aspectul privitor la alocarea, în anul 2024, pentru transportul feroviar de călători, de sume din Fondul de Rezervă al Guvernului, precizăm că aceste sume au fost pentru transportul feroviar de călători în integralitatea lui și nu numai pentru CFR Călători. Altfel, deja mediatizata compensație unitară pentru CFR Călători pentru anul 2025, de 47,7 lei/km, a fost inițial stabilită și comunicată CFR Călători de către ARF în luna mai, prin adresa nr. 2971. Este de neînțeles care sunt elementele care au condus la modificarea deciziei ARF între momentul comunicării compensației de 47,7 lei/tren-km și data prezentă, bugetul alocat transportului feroviar de călători de către Guvern nesuferind modificări.

Chiar dacă alocarea fondurilor de la bugetul statului pentru transportul feroviar de călători este mai mică decât în 2024 cu 22%, ca o consecință a modului defectuos de stabilire a compensației la nivelul ARF, reducerea de compensație pentru anul 2025 este de 27% pentru operatorul național și doar de 9%, în medie, pentru operatorii privați, unii dintre aceștia având alocată o compensație atât unitară cât și totală mai mare decât în 2024, creând premisele supracompensării, în condițiile în care, conform afirmației Președintelui ARF, “aceștia fac și profituri destul de bune”.

  1. Ramele electrice puse la dispoziție de ARF

Punctul de vedere al CFR Călători în ceea ce privește întârzierea în furnizarea acestor rame este deja cunoscut din comunicările anterioare. Este de menționat că, până la această dată, CFR Călători operează o singură ramă, începând cu noiembrie 2024 până în prezent, pentru anul 2025 neprimind compensația la care era îndreptățită.