21 noiembrie 2025
Abordarea eronată a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) din lunile anterioare, sub conducerea fostului președinte Mihai Barbu, privind acordarea compensației pentru serviciul prestat de către CFR Călători, a condus practic ca în prezent situația din sistemul feroviar să fie foarte aproape de înregistrarea unui blocaj.
Din ciclul mulți povestitori, puțin cunoscători, articolele, mult spus marca Club Feroviar, dacă nu ar fi evident interesate, servind probabil unor finanțatori, fluctuanți după cum sunt și articolele, ai acestei organizații (Club Feroviar) ar fi o poveste cu bogați și săraci ceea ce ne îndreptățește să ne așteptăm în curând, de ce nu, și la una cu haiduci.
Nu este de mirare că pentru Club Feroviar, serviciul public este ceva ce trebuie prestat fără a fi compensat numai pentru că așa trebuie, cu trenuri care trebuie să circule numai pentru că trebuie să circule, articolele nefiind altceva decât o înșiruire de fraze fără fundament, nedocumentate sau poate documentate dar neînțelese sau intenționat deformate.
Poate fi explicat oare serviciul public unor participanți parcă cu penel și nu cu pix, unor diletanți, că un serviciu public reprezintă acel serviciu pe care nimeni nu l-ar presta dacă nu ar fi compensat, compensația fiind o necesitate atât timp cât cel care comandă serviciul, statul prin intermediul autorităților cu atribuții în domeniu, impune și un plafon maxim al tarifelor pentru legitimațiile de călătorie mult sub costurile reale suportate de operator, ca o modalitate de susținere a mobilității persoanelor și pentru a răspunde unor necesității ale societății!
Un jurnalist, un redactor sau un formator de opinie profesionist și imparțial, ceea ce nu este cazul la Club Feroviar, ar fi constatat că în condiții de subcompensare majoră a sistemului feroviar, situație care persistă de ani de zile, acest management “defectuos” al CFR Călători a reușit să asigure fondurile necesare pentru plata salariilor personalului feroviar, la timp, în integralitate, neputând fi făcut responsabil pentru modul în care ceilalți actori din sistemul feroviar execută ordonanțările de plată, eventual prin prioritizarea la plată a unor furnizori înaintea asigurării salariilor pentru personalul propriu.
De asemenea atât pentru un conducător de autoritate, cum a fost cazul fostului președinte ARF – Mihai Barbu, cât și pentru o publicație independentă, ar fi fost lesne de constatat că acea modalitate de compensare a serviciului public, propusă de Mihai Barbu și susținută cel mai probabil financiar interesat de Club Feroviar, ar fi condus la o creștere a compensării unor operatori privați la un nivel al compensației pentru prestarea serviciului de transport feroviar de călători de peste 86% din venituri în timp ce la CFR Călători acest nivel ar fi reprezentat mai puțin de 58%.
Un exemplu de ce înseamnă să nu te afli printre susținătorii Club Feroviar este să ai parte de un articol de genul “Tratat de deturnare bani de la buget cu ajutorul ARF, CFR Călători și Transferoviar Călători”, reluat și tot reluat probabil în ideea că cei incriminați vor înțelege ce acțiuni trebuie să întreprindă pentru a deveni agreați. Astfel, în ceea ce privește închirierea unor automotoare în baza unei licitații competitive organizate în conformitate cu prevederile Legii Achizițiilor Publice, Legea 99/2016, ce ar mai fi de spus pentru a explica unor amatori că închirierea impune anumite condiții și costuri semnificative preluate în acest caz de societatea care închiriază automotoare și nu de către CFR Călători.
Precizăm, deși nu avem convingerea că ar exista capacitatea de percepție și de către diletanți, numai câteva tipuri de costuri pe care deținătorul automotoarelor urmează să le suporte: costuri cu asigurările, costuri cu efectuarea reviziilor și reparațiilor, costuri cu instruirea mecanicilor, costuri cu autorizarea și agrementarea automotoarelor, costuri cu deținerea certificatului de entitate responsabilă cu întreținerea etc.
Perpetuarea de către ARF a unui sistem defectuos de subcompensare și de neplată a facilităților de călătorie acordate diverselor categorii de călători a condus la înregistrarea forțată de datorii a CFR Călători care afectează întreg sistemul feroviar și pe prestatorii de servicii.
Astfel ultima valoare a compensației acordate către CFR Călători a fost de 84 milioane lei aferente lunii noiembrie, insuficientă obligațiilor de plată lunare a CFR Călători în cuantum de 360 milioane lei. În ceea ce privește restanțele pentru facilitățile de călătorie acordate diverselor categorii sociale, CFR Călători are de încasat 110 milioane lei pentru care au fost efectuate demersurile necesare alocării acestor sume, împreună cu Autoritatea de Reformă Feroviară și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Avem convingerea că urmare a discuțiilor purtate în prezent cu conducerea Autorității de Reformă Feroviară și a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și a concluziilor care s-au desprins urmare a acestor analize, acest încă posibil blocaj va fi depășit, prin aplicarea, în stabilirea compensației, a principiului care guvernează serviciul public în corelație cu prevederile legislative incidente și cu principiile concurențiale. Desigur acest prezumtiv blocaj poate fi evitat în condițiile în care fiecare actor din sistemul feroviar va respecta legislația în vigoare, inclusiv Codul Muncii și va prioritiza plata salariilor proprilor angajați.





