19 noiembrie 2025

CFR Călători a prezentat astăzi, 19 noiembrie 2025, în cadrul evenimentului dedicat implementării proiectului de modernizare a materialului rulant, stadiul derulării investiției finanțate atât prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Pilonul 1: Tranziția spre o economie verde, Componenta C4 – Transport sustenabil, Investiția I2 – Material rulant feroviar, cât și prin contribuție publică națională, în baza contractului de finanțare nr. 45/13.12.2023. Evenimentul s-a desfășurat la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, reunind reprezentanți ai industriei feroviare românești, ai autorităților publice centrale și ai companiilor partenere.

Prin acest proiect, CFR Călători modernizează:

  • 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători,
  • 20 de locomotive diesel-hidraulice de manevră, convertite în locomotive electrice cu acumulatori,
  • 139 de vagoane de călători (vagoane de clasa I și a II-a, vagoane bar-bistro, de dormit și cușetă, vagoane cu facilități pentru persoane cu mobilitate redusă și spații dedicate pentru biciclete și schiuri).

Proiectul de investiții reprezintă un pas important în procesul de transformare a transportului feroviar de călători din România într-un serviciu modern, sigur și sustenabil, aliniat standardelor europene.

Stadiul implementării până la data de 18 noiembrie 2025

Modernizarea materialului rulant se desfășoară în cadrul a șase companii românești specializate, desemnate câștigătoare în urma procedurilor de achiziție publică derulate conform Legii 99/2016:

Locomotive

  • C. Softronic S.R.L. Craiova – 19 locomotive electrice, din care 10 livrate până în prezent;
  • C. Reloc S.A. Craiova – 19 locomotive electrice, din care 8 livrate până în prezent;
  • „C.F.R. S.C.R.L.” BrașovA. – 17 locomotive electrice și 20 de locomotive de manevră convertite în locomotive electrice cu acumulatori plug-in; până acum fiind livrate 1 locomotivă electrică și 5 locomotive de manevră.

În total 24 de locomotive au fost livrate până în prezent. Până la sfârșitul anului 2025 numărul va ajunge la 36 de unități, restul urmând a fi livrate până la sfârșitul lunii iunie 2026.

Vagoane de călători

  • C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani – 42 de vagoane din care 22 vagoane clasa a 2-a (finalizate și livrate 11) și 20 vagoane clasa a 2-a cu dotări PMR/biciclete/schiuri  (finalizate și livrate 8) respectiv, 19 vagoane livrate.
  • C. Atelierele CFR Grivița S.A. București – 57 de vagoane, din care 10 vagoane clasa 1, deja finalizate și livrate, 27 vagoane clasa a 2-a, 6 vagoane de dormit și 14 vagoane cușetă.
  • C. Remarul 16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca – 40 de vagoane, din care 30 vagoane clasa 1 (finalizate și livrate 12) și 10 vagoane bar-bistro (finalizate și livrate 1) respectiv, 13 vagoane livrate.

În total, 42 de vagoane modernizate circulă deja în trenurile CFR Călători. Până la finalul anului 2025 se va ajunge la 60 de vagoane modernizate, urmând ca restul să fie livrate până la finalul lunii iunie 2026.

Astfel, până la finalul anului 2025, CFR Călători va avea modernizate un total de 96 de unități de material rulant: 27 de locomotive electrice, 9 locomotive de manevră cu acumulatori și 60 de vagoane de călători, oferind pasagerilor trenuri mai sigure, confortabile și moderne.

Trenurile echipate cu acest material rulant modernizat circulă deja pe rute importante, precum București–Constanța, București–Brașov, București–Iași, București–Suceava, București–Galați, București–Cluj și București–Arad, oferind pasagerilor condiții îmbunătățite de confort și siguranță.

Totodată, pentru asigurarea unei mentenanțe eficiente și a fiabilității materialului rulant, proiectul prevede:

  • construirea a două hale moderne de mentenanță la Craiova și Baia Mare,
  • dotarea Depourilor București Nord și Brașov cu două simulatoare digitale pentru instruirea mecanicilor de locomotivă,
  • implementarea unei platforme digitale pentru managementul flotei și al mentenanței, menită să optimizeze activitatea operațională și să reducă timpii de imobilizare a trenurilor.

 Valoarea investiției

Contractul de finanțare nr. 45/13.12.2023 are o valoare totală de 2.074.489.315,81 lei, din care:

  • Fonduri europene (împrumut/grant): 590.268.000 lei
  • Contribuție publică națională: 1.153.000.332,86 lei + TVA 331.220.983,24 lei

Livrările sunt programate până la data de 30 iunie 2026, iar finalizarea întregului proiect este prevăzută până la data de 31 decembrie 2026.

Prin implementarea acestui proiect major, CFR Călători face un pas concret către un transport feroviar competitiv, ecologic și centrat pe nevoile pasagerilor. Compania își reafirmă angajamentul de a continua investițiile în modernizarea materialului rulant, digitalizare și formarea personalului, pentru a oferi servicii publice de transport sigure, confortabile și la standarde europene.

Materiale video PNRR sunt disponibile pe pagina de youtube a CFR Călători:

Materiale foto PNRR sunt disponibile pe www.cfrcalatori.ro în pagina dedicată acestuia: