Calea ferată Filiași – Bumbești – Livezeni face legătura Podișului Transilvaniei cu Câmpia Română prin bazinul carbonifer din Valea Jiului și este celebră în istorie pentru porțiunea Bumbești – Livezeni terminată la câțiva ani după cel de-al Doilea Război Mondial. Pe lângă importanţa capitală în transportul feroviar, calea ferată ce străbate Defileul Jiului oferă şi privelişti spectaculoase.
În lungime de 117 km, linia a fost construită de administrația CFR între anii 1886-1948 în cinci etape. În primele 2 etape tronsoanele feroviare Filiași – Cărbunești (46 km) și Cărbunești – Târgu Jiu (24 km) au fost inaugurate în anul 1888, lucrându-se într-un ritm susţinut pentru că erau declarate lucrări de utilitate publică. Timp de 27 de ani, localitatea Târgu Jiu a fost capăt de linie pe această rută.
În a treia etapă, între anii 1915-1916, a fost construit într-un ritm impresionant tronsonul Târgu Jiu – Bumbești (16 km), ca urmare a izbucnirii Primului Război Mondial. Continuarea lucărilor la construcţia căii ferate Bumbeşti -Livezeni a fost oprită de intrarea României în Primul Război Mondial. În etapele 4 și 5 s-au realizat lucrările pe tronsonul Bumbești – Livezeni (31 km) ce au început la 1 martie 1924. Între anii 1931-1937 lucrările la acest tronson au fost menținute în stare de conservare, iar la 4 noiembrie 1941 s-a inaugurat porțiunea Bumbești – Meri (8 km) pentru transportul materialelor și a muncitorilor la loturi și la 31 octombrie 1948 a avut loc deschiderea festivă a porțiunii Meri – Livezeni (23 km). Pe șantierele acestui tronson de numai 31 km au lucrat cinci antreprize de construcții, militari ai armatei române și 27988 de tineri voluntari (tinerii erau înscriși în cadrul Şantierului Naţional de Muncă Gheorghe Gheorghiu Dej” deschis la 1 aprilie 1948) și reprezintă un monument al tehnicii româneşti, fiind cea mai complexă şi dificilă rută feroviară construită în România. Cele 21 poduri, 59 de podețe, 25 de viaducte, 36 tunele și alte lucrări de artă fac din calea ferată Bumbești – Livezeni cel mai spectaculos traseu de cale ferată din țară. De asemenea, a rămas în istorie și pentru modul intens în care a figurat în propaganda comunistă prin ”brigăzile voluntare de tineret” și prin expresia ”răsună valea”. Aici s-au făcut filmări pentru filmul „Răsună Valea” în regia lui Paul Călinescu, pentru că aici a fost ultimul bastion al brigadierilor, ultima zonă unde s-a săpat şi s-a excavat, Podul Ilioaie – Pietrele Albe – Viaductul Fabian fiind zona cea mai dificilă.
Între anii 1972-1974 calea ferată Filiași –Târgu Jiu – Bumbeşti – Livezeni a fost electrificată. Aceasta face parte din linia 202 Filiași – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria în lungime de 201 km.
Linia 202 face legătura între magistralele 900 și 200 și străbate peisaje frumoase mai ales în zona Subcetate și în zona pasului Bănița – Merișor, la 720 metri altitudine, în munții Șureanu. Dacă vreți să ajungeți în Retezat, Gara Subcetate, situată la câţiva km de Haţeg, este cea mai bună variantă.
Tot de aici, puteți merge cu trenul de la Simeria spre Craiova şi Bucureşti.

Știați că?

    • Valea Sadului este prima staţie a Defileului Jiului, locul de unde acesta începe.
    • La capătul Podului Leurzeaua se află Tunelul Leurzeaua – singurul tunel din ţară în forma literei S.

#AnulEuropeanAlCăilorFerate2021
#EUYearofRail

Alte articole pe aceeași temă:

CFR Călători, partener al Connecting Europe Express! click aici
Transportul viitorului este cel feroviar. Alegeți calea ferată! click aici
România membru fondator al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate click aici
Transportul feroviar cel mai ecologic tip de transport de pasageri din Europa click aici
Muzeul de locomotive cu abur din Reșița click aici
Ceferiada click aici
Muzeul de locomotive din Dej click aici
Transportul feroviar conectează Europa click aici
Transportul inteligent click aici
TRENUL = Transportul feroviar este mai curat click aici
140 ani de la prima cale ferată executată integral de ingineri români click aici
Conexiunea feroviară a Capitalei cu Orientul și Occidentul, la începuturi click aici
Începutul căilor ferate în Europa click aici
Explorați ruta feroviară Suceava – Putna click aici
Istoria trenului regal click aici
Faleza Dunării și Tunelul Filești în Anul European al Căilor Ferate! click aici
Viaductul Caracău -cel mai mare viaduct în arc din beton din România click aici
Gara regală Bucureşti Băneasa click aici