Viaductul Caracău din județul Harghita, este cea mai importantă construcţie de pe traseul căii ferate Miercurea-Ciuc – Ghimeş dat în folosinţă la 18 octombrie 1897, odată cu  deschiderea liniei Ciceu – Ghimeş – importantă datorită faptului că uneşte Moldova cu Transilvania. Realizat într-o regiune montană, pe un teren accidentat, dificil de accesat, reprezintă cea mai mare lucrare de artă executată la CFR după construcția podului de la Cernavodă.

A fost distrus în ambele războaie mondiale, în 1916 şi respectiv 1944 și reconstruit de fiecare dată.

După cel de-al Doilea Război Mondial, din decembrie 1944 și până în 12 februarie 1945 inginerii constructori români au realizat un viaduct provizoriu, complet din lemn. Aceasta a fost o performanță unică în istoria construcțiilor feroviare.

În paralel s-a început construcția viaductului actual, acesta fiind pus în funcțiune la 14 septembrie 1946, în numai 14 luni. Noua construcție a viaductului a fost cel mai mare pod de cale ferată executat din beton armat din România. Lungimea totală a viaductului este de 264 m, bolta are deschiderea de 100 m, iar săgeata este de 37 m. Este cea mai mare deschidere şi cea mai mare înălţime de construcţie a unui viaduct din ţară.

Sub pod se întinde valea pârâului Caracău, iar de pe pod, atunci când vremea este frumoasă, se poate vedea partea centrală a Depresiunii Ciucului.

Știați că?

Multă vreme ansamblul de poduri metalice dintre stațiile Fetești și Cernavodă care trec peste Dunăre și peste ramificațiile ei a fost cel mai lung din Europa?! Proiectat și construit de marele inginer român Anghel Saligny, acest ansamblu de poduri, inaugurate în anul 1895, constituie și azi cea mai remarcabilă lucrare de pe rețeaua CFR din punct de vedere tehnic și estetic. Este vorba de 6 poduri și viaducte, în lungime totală de 4.088 metri, dintre care cel de peste Dunăre (format din 5 deschideri, cea centrală de 190 metri) are lungime totală de 750 metri.

#AnulEuropeanAlCăilorFerate2021
#EUYearofRail

Bibliografie:
ISTORIA CĂILOR FERATE ROMÂNE, București 2014, autori CENAFER și Muzeul CFR
http://livezi-ciuc.ro/viaductul-caracau.php

Alte articole pe aceeași temă:

CFR Călători, partener al Connecting Europe Express! click aici
Transportul viitorului este cel feroviar. Alegeți calea ferată! click aici
România membru fondator al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate click aici
Transportul feroviar cel mai ecologic tip de transport de pasageri din Europa click aici
Muzeul de locomotive cu abur din Reșița click aici
Ceferiada click aici
Muzeul de locomotive din Dej click aici
Transportul feroviar conectează Europa click aici
Transportul inteligent click aici
TRENUL = Transportul feroviar este mai curat click aici
140 ani de la prima cale ferată executată integral de ingineri români click aici
Conexiunea feroviară a Capitalei cu Orientul și Occidentul, la începuturi click aici
Începutul căilor ferate în Europa click aici
Explorați ruta feroviară Suceava – Putna click aici
Istoria trenului regal click aici
Faleza Dunării și Tunelul Filești în Anul European al Căilor Ferate! click aici
Calea ferată Filiași – Bumbești – Livezeni click aici
Gara regală Bucureşti Băneasa click aici