Construită în aceeaşi perioadă cu gara regală Sinaia (1937-1938) şi odată cu pasajul subteran de la Fântâna Mioriţa, Gara regală Bucureşti Băneasa a fost destinată primirilor şi plecărilor regelui Carol al II-lea, ale membrilor guvernului, ale familiei regale şi înalţilor demnitari invitaţi în capitală. Esplanada care leagă gara Băneasa de şoseaua principală permitea alinierea trupelor şi dezvoltarea cortegiilor. În perioada comunistă gara a devenit gară prezidențială, iar în prezent este utilizată pentru îmbarcarea/debarcarea călătorilor la unele trenuri care circulă pe magistrala 800.

Din 2012, Gara Regală Băneasa, gară cu semnificație istorică, este folosită periodic de Familia Regală a României ca punct de plecare și de sosire pentru călătoriile-simbol efectuate de ASR Principesa Margareta cu Trenul Regal. De aici, în 2017, Regele Mihai I a plecat pe ultimul drum cu trenul regal către Curtea de Arges, necropola Regilor României.

Planurile gării au fost întocmite în 1937 de arhitectul Duiliu Marcu, iar execuția a aparținut echipei condusă de inginerul Mihai Gheorghiu. În timpul celui de-al doilea război mondial în urma bombardamentelor aeriene americane din 1944 gara a fost grav avariată, find refăcută în forma în care arată astăzi. Gara regală din Băneasa se compune dintr-un corp principal care constituie gara propriu-zisă şi un peron parţial acoperit pe o lungime de 70 m, rezervat gărzii de onoare.

Corpul principal al gării, în suprafaţă de 280 mp, cuprinde săli aflate exclusiv la dispoziţia regelui şi un mare salon de recepţie pentru guvern şi persoane oficiale. Gara propriu-zisă se compune dintr-un hol de trecere, un salon particular cu toalete, un salon pentru aghiotanţi şi o garderobă. Construcţia este executată din cadre de beton armat, iar acoperişul – terasă are scurgeri interioare pentru evacuarea apelor pluviale. Faţadele sunt placate cu travertin românesc, pardoseala este din dale mari de marmură roz de Ruşchiţa şi neagră (Belgia) în holuri, din mochetă în saloane.

Clădirea este prevăzută cu instalaţie de încălzire şi aer condiţionat, iluminare electrică (cablurile sunt disimulate de cornişe care servesc iluminării indirecte) şi instalaţie de distribuţie a apei calde. Centrala termică este situată la subsol. Uşile şi ferestrele sunt din metal placate cu oţel inoxidabil. Pereţii salonului de recepţie şi holului regal sunt lambrisaţi cu lemn de trandafir, iar pereţii din salonul regelui sunt lambrisaţi cu lemn de nuc.

Știați că?

Gara regală Bucureşti Băneasa înainte de 1940 era cunoscută sub numele de Gara Mogoșoaia?
Istoria acestei stații începe în 1886, când a fost inaugurat corpul de clădire numit Gara Mogoșoaia cu destinația transport de mărfuri. Astfel se asigură legătura feroviară secundară între capitală și portul Constanța pentru a evita traseul anevoios și lung din Gara Târgoviștei (actuala Gară de Nord) care străbătea periferiile nordice ale orașului pentru a ajunge în zona de răsărit a acestuia.

În 1914, trupul neînsuflețit al regelui Carol I a fost adus de la Sinaia până la Gara Mogoșoaia, pentru a fi transportat până la Palatul Regal, pe un afet de tun,
La 1 decembrie 1918, Familia Regală a României a coborât în această gară din trenul care-i aducea în București din refugiul în Moldova din timpul Primului Război Mondial, pentru a-și continua intrarea triumfală călare.. Tot aici a coborât și pe 16 octombrie 1922 regele Ferdinand, după ce s-a întors de la ceremonia de încoronare de la Alba Iulia.

Bibliografie:
“Documentare privind ENCICLOPEDIA GĂRILOR din ROMÂNIA”, C.D.C.A.S. 2003, responsabil: Arhitect Maria Mănescu

#AnulEuropeanAlCăilorFerate2021
#EUYearofRail

Alte articole pe aceeași temă:

CFR Călători, partener al Connecting Europe Express! click aici
Transportul viitorului este cel feroviar. Alegeți calea ferată! click aici
România membru fondator al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate click aici
Transportul feroviar cel mai ecologic tip de transport de pasageri din Europa click aici
Muzeul de locomotive cu abur din Reșița click aici
Ceferiada click aici
Muzeul de locomotive din Dej click aici
Transportul feroviar conectează Europa click aici
Transportul inteligent click aici
TRENUL = Transportul feroviar este mai curat click aici
140 ani de la prima cale ferată executată integral de ingineri români click aici
Conexiunea feroviară a Capitalei cu Orientul și Occidentul, la începuturi click aici
Începutul căilor ferate în Europa click aici
Explorați ruta feroviară Suceava – Putna click aici
Istoria trenului regal click aici
Faleza Dunării și Tunelul Filești în Anul European al Căilor Ferate! click aici
Calea ferată Filiași – Bumbești – Livezeni click aici
Viaductul Caracău -cel mai mare viaduct în arc din beton din România click aici